Søvnen er et af de vigtigste elementer i livet, når det kommer til velvære og sundhed. Hvis du sover for lidt eller sover for dårligt, går det ud over din fysiske og mentale sundhed. Du tænker måske, det ikke gør den store forskel, men det kan virkelig mærkes på den lange bane. Du skal altid gå efter at have den bedste mulighed for en god søvn – derfor siger mange også, at sengen er noget af det vigtigste, du ejer. Hvis du skulle vælge én ting at bruge penge på, skulle det nok være en ordentlig seng. En kontinentalseng er altid et godt valg, når det kommer til kvalitetssenge, da den har en kropstilpasset zoneopdeling og hele tre lag af madrastyper – her kan du den bedste kontinentalsenge guide.

At vælge den sunde seng

Kontinentalsengen er det sikre valg, men hvis du vil dykke lidt dybere ned og finde ud af, hvad der passer mere specifikt til dig, så læs med her:

  • Hvis du lægger sammen med en, der har en meget forskellig kropsform end dig, skal I overveje at få forskellige madrasser, da jeres kroppe ikke har de samme behov.
  • Overordnet set skal en mindre og rundere person have en hårdere madras end en højere og slankere person.
  • Prøv altid en seng/madras inden – det er den bedste test.
  • Hvis du ligger på din side, skal sengesiden og din rygsøjle være parallelle med hinanden. Hvis man kan føre en hånd under din lænd, så ligger din rygsøjle skævt.
  • Hofte og bagdel skal helst synke dybere ned i madrassen end resten af kroppen. Hvis man har kurvede former, er zoneinddeling en god idé.
  • Hvis man hoster meget, har vand i benene eller dyrker meget sport kan en elevationsseng gøre søvnen bedre.
  • En dårlig ryg er ikke lig med behovet for en hård madras.