Alle snakker om vores skolesystem her for tiden, og det giver jo en god indikation om at det er nødvendigt at snakke om. Lærer, elever og forældre deltager alle sammen i debatten om hvilken vej folkeskolerne og gymnasierne skal gå i. Politikerne har ændret folkeskolereformen i 2013, og har siden da modtaget rigtig meget kritik og meget lidt positiv opbakning. Både lærere, forældre og elever har siden da gjort alt hvad der står i deres magt for at få afskaffet reformen, men da politikerne synes den nye folkeskolereform ser bedre ud på papir, så ser de ingen grund til at ændre den.

Det er selvfølgelig nemmere at rive en væg end at beslutte sig for hvad der skal være der istedet for, og umiddelbart er der ikke en løsning hvor folk står og klapper i hænderne. Der er stor snak om en folkeskole hvor der ikke bliver givet karakterer, så eleverne kan fokusere mere på at lære end at fokusere på at se godt ud på papir. Der er blevet mange stress målinger, og de viser at 33% af alle folkeskole piger lider af højt stressniveau. En undersøgelse på 2 gymnasieklasser viste også at 55 af eleverne fra klasse havde et stressniveau der er blandt den mest stressede femtedel af vores befolkning. Selvfølgelig burde vi være bekymret for vores børn og unge, og resultater som disse er uden tvivl foruroligende.

Så kan man jo bare fjerne karaktererne – problem løst? Desværre er det ikke så nemt. Karaktererne er jo blevet indført af en grund, og det samme gælder test f.eks den nationale test som også har modtaget meget kritik. Tests og karakterer er lavet til at lærere kan holde styr på hvordan eleverne klarer sig, så de kan tage hånd om elever der falder bagud, og derfor har sværere ved at følge med i timerne. Det virker jo også som en nobel grund, men når det giver den modsatte virkning, så er det jo rigtig uheldigt. Flere og flere unge bliver stressede og andre dropper ud af gymnasierne fordi de ikke kan klare det pres der er på dem. Jamen hvorfor er der så ikke blevet udarbejdet en plan til at hjælpe de elever der lider af stress? Det er der faktisk også, næsten… Flere og flere partier støtter om op ideen om en folkeskole og gymnasier uden karakterer og eksamener, så man kan bruge andet som sin adgangsbillet til uddannelser. Disse alternativer kan blive virkelighed om ikke længe, det er blot et spørgsmål om at vælge et parti der støtter de samme ideer som dig. Der bliver blandt andet foreslået optagelsessamtaler, optagelsesprøver og ansøgninger.

»Vi synes, at optagelsessamtalen er et godt supplement til karaktersnittet. Med en samtale kan uddannelsesinstitutionen synliggøre for den studerende, hvad der kræves på uddannelsen, hvad uddannelsesinstitutionen forventer, og hvad den studerende selv kan spille ind med,« siger uddannelses- og forskningsordfører Esben Lunde Larsen (V).

Karakterer og prøver bliver hurtigt betragtet som djævlen, og det er selvfølgelig også forståeligt når man kigger i nyhederne, og læser artikler diverse steder der alle sammen snakker om hvordan børn og unge bliver stressede af dem. Det de fleste måske ikke helt tænker over er at gymnasielærerne også er stressede, og derfor ender det med at når der er ferie, så ligger alle lærerne en aflevering til samme dag, og derfor bliver ungerne stressede. De får ofte bunker af opgaver istedet for det er spredt ud og lettere spiseligt, men det er desværre et problem der er kommet til, eftersom at lærerne har fået skåret en betydeligt stor del af deres forberedelsestid.

Mit forslag ville være at Amerikanisere os selv lidt mere. I Amerika når man skal på College, så skal man skrive en ansøgning og til samtale efterfølgende hvis de er interesserede i at have dig. Vi kan beholde karaktererne, så lærerne stadig har noget at arbejde ud efter, og derefter skaffe gymnasielærere noget mere tid til at forberede lektioner og rette opgaver. Det vil resultere i at eleverne får noget mere ro i hverdagene, og derfor vil opleve langt lavere stress niveauer. Så hvis vi fik mere tid til lærerne, beholdte karaktererne, skrive ansøgninger til uddannelser og gå til optagelsessamtaler, så vil 9/10 elever få en klart mere positiv oplevelse med både folkeskole og uddannelser.             

Kilder:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-bliver-flere-unge-stressede

https://www.bt.dk/politik/bredt-flertal-stoetter-alternativer-til-karakterer

’12-tals pigen’ og stress i det danske uddannelsessystem