Fra apps såsom Clash of Clans til reklamer på vores busstoppesteder, så er det praktisk talt umuligt at undgå at se reklamer hver dag overalt, især hvis du bruger internettet dagligt. Men når det kommer til at markedsføre sit produkt i form af disse reklamer, så er der rigtig mange regler når det kommer til hvad man må med forskellige aldersgrupper. Der er disse regler af den simple grund at børn & unge har sværere ved at identificere reklamer som reklamer nogle gange.

Skjult reklamer er ulovligt, og det er da også af god grund. Da børn bla. ikke kan identificere disse reklamer som reklamer kan de blive snydt til at bruge penge, og det kan typisk ende med at være mor og fars penge.

– Hej bloggen! Kender du nogen, der kan bruge et par gratis give-away-solbriller? Eller kunne du selv trænge til et par nye shades? Klik på linket for at gå til hjemmesiden…  

Reklamer som denne tæller inde under skjult reklame kategorien, og er derfor ulovlig ifølge  markedsføringslovens § 6, stk. 4, som forbyder skjult reklame. Sålænge at det er reklame skal det også gøres tydeligt at det er det. Affiliate marketing er det nye sort på sociale medier som Instagram, og reglerne for reklamer der er lige så stramme. Affiliate marketing bliver brugt typisk af folk med en stort følger platform, og derfor kan have en større indflydelse på flere mennesker. Så lad os sige at du lander en aftale med et stort taske firma, og skal fremvise deres produkt på et af dine sociale medier, så er reglerne meget specifikke omkring hvad man skal understrege. En typisk sætning du vil høre i denne forbindelse er “I samarbejde med” hvilket ifølge Forbrugerombudsmanden ikke er godt nok, og du kan faktisk blive straffet for den slags. Du skal nævne at det er en reklame på god dansk, Engelske ord er heller ikke tilladt.

Problemet er når noget ikke kun ind under reklame, men samtidig lidt er det Mikrotransaktioner er lidt et svært emne at snakke om da det i princippet bare er produktet. Problemet er at spillene benytter sig af reklamer til at vise dem frem, såsom “1.000 gems & 100.000 coins for only $1.99” Disse typer af reklamer henvender sig typisk til børn, så her er det store dilemma omkring den her slags køb, og reklamerne forbundet med dem. En person under 18 må ikke bruge penge på mikrotransaktionerne uden et forældre samtykke, så når den ikke bliver mødt skal forældrene så have deres penge tilbage?

Det er ikke ligetil at svare på. Der er flere kriterier der skal tages hensyn til, som hvor mange penge handler det om, har firmaet været god nok til at forklare barnet at det skal have et forældresamtykke, er det et stort tab for firmaet og hvorvidt om forældrene vidste at barnet havde brugt deres penge.

Et af de største ting i forbindelse med mikrotransaktioner er loot boxes. Disse kasser kan have alt muligt grej du kan bruge i spillet alt fra kosmetik til ting som våben der kan gøre spillet nemmere for dig. Typisk vil du dog opleve at det vil være kosmetik ofte omtalt som skins.

Nogle af disse ‘skins’ kan have en uhyrlig høj værdi, og derfor kan man nu også gamble med dem. her kan du indsætte dit skin, og forhåbentlig vinde nogle andres, og der er ingen regulering i forbindelse med det her.

Den første retssag der har været i forbindelse med skin-gambling var den 23. januar 2018. Den vil derfor sætte et eksempel for hvordan retssager som denne vil blive tacklet.  

De fleste lootboxe er som det vi andre vil kalde en enarmet tyveknægt som man ser på kasinoer. Derfor har Apple opdateret deres retningslinjer for at undgå flere problemer i form af forældre der sagsøger som der er blevet set meget af fra 2013-2016.

“Apps offering “loot boxes” or other mechanisms that provide randomized virtual items for purchase must disclose the odds of receiving each type of item to customers prior to purchase”

Det tydeligt at der skal nogle flere konkrete regler på så apps og spil kan indrette sig ligesom alle andre reklamer har skulle gøre overalt. Hvis vi skal sørge for at vores børn ikke løber afsted med vores kreditkort for gems og lootboxes, så skal vi først have sat nogle regler.

Kilde links:

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/hvad-gaelder/markedsfoeringsloven/boern-og-unge

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=188880 (Link til markedsloven)

https://ekstrabladet.dk/sport/esport/spillemyndigheden-vil-stoppe-boerns-gambling-med-digitale-vaaben/6985040 (artiklen om retssag)