Hvis flyet er mindst to timer forsinket, har flyselskabet pligt til at tilbyde dig forskellige services. Dine rettigheder ved flyforsinkelse afhænger både af flyvningens længde, samt hvor stor forsinkelsen er.

 

Du skal tilbydes betalt hotelophold. Desuden skal du også tilbydes betalt transport mellem lufthavnen og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendigt. Hvis du har udgifter til mad og drikke, kan du kræve pengene af flyselskabet. Flyselskabet skal også tilbyde dig mad og drikke, samt adgang til at foretage to telefonopkald, og at sende e-mails.

Hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til din endelige destination, kan du have ret til kompensation, som med udgangspunkt er:

  • 869,5 kr. for flyvninger under 1.500 km.
  • 991,25 kr. for flyvninger over 1500 km. inden for EU, og for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km.
  • 487,8 kr. for flyvninger, der ikke falder ind over ovenstående.

Hos flypenge.dk kan du tjekke dine rettigheder for kompensation ved flyforsinkelse. Du kan samtidig få hjælp til at føre din sag mod kompensation. De hjælper dig med at klare alt arbejde, så du undgår en masse timers arbejde, at blive snydt, ulovlig inkasso og stress. Hvis deres hjælp ikke er med til, at du får dine penge tilbage, skal du betale 0,00 kr. for deres arbejde – hvis du ikke opnår kompensation (flyforsinkelse erstatning) er deres hjælp helt gratis. Deres mission er at gøre dig glad, for hvis du bliver glad, bliver de glade.

 

Har du ret til kompensation eller ej?

Der skal altid overvejes, om du har ret til kompensation, når der opstår en flyforsinkelse. Din ret til kompensation bortfalder, hvis forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder. Det kan eksempelvis være dårligt vejr.

Det skal du huske:

  • Gem kvitteringen for hotelopholdet.
  • Gem kvitteringer for eventuelt køb af mad og drikke.
  • Kontakt flyselskabet med dit krav.
  • Gem en kopi af din henvendelse til flyselskabet – eller gemme din dokumentering som du har sendt til flypenge.dk med din klage.
  • Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab.